30 apr. 2017

Buxusul în pericol!

Nu îmi place să dau vești proaste, dar cred că grădinarii, cel puțin cei din zona noastră, trebuie să știe - toate tufele de buxus sunt în aceste zile în pericol mare. Omida păroasă a buxusului (Cydalima perspectalis) a invadat parcurile și grădinile și distruge repede și sigur tufele mai tinere sau cele care au crescut cu greu în multe zeci de ani.


Acum câteva zile am observat că tufele din grădina noastră s-au cam îngălbenit și, la o privire mai atentă, am văzut lipite de frunze multe larve negricioase cu o dungă galbenă pe spate și cocoane albe agățate din loc în loc. Pentru că nu mai văzusem așa ceva, m-am documentat repede și rezultatul este dezamăgitor, pentru că am aflat cât e de periculoasă această omidă, cât de repede acționează ( în câteva zile distruge tot), că nu prea există remedii și marii grădinari englezi chiar ne spun că în curând va trebui să ne proiectăm grădini în care buxusul să nu mai existe! Între timp, am constatat că și în grădina bătrână se întâmplă la fel și cele 2 tufe care au vreo 60 de ani încep să se ofilească. 



Pentru că nu am putut însă sa mă uit nepăsătoare cum îmi sunt distruse tufele, am făcut următoarele:
- mi-am pus mănușile, am adunat larvele cu mâna și am distrus coconii;
- deși sunt împotriva acestor practici,  am cumpărat un insecticid recomandat de magazinul de de specialitate Reldan 22 EC (pentru prima oară de când avem grădina!)  și l-am sprayat pe tufe (am de gând să repet operația peste câteva zile);
- am tuns tufele.
Acum arată cam așa și sper să nu le pierd pe toate:


Așa că, dați o fugă în grădină și uitați-vă la tufele de buxus, poate că nu e prea târziu și se mai poate  salva ceva!

2 comentarii:

  1. Este vorba de omida buxusului adusa cu containerele de marfuri chinezesti din China. Se raspandeste foarte repede si are efecte devastatoare. Se transforma in fluturi de 7 ... 10 mm de culoare alba. Daca doriti sa va pastrati buxusul va trebui sa folositi insecticide cel putin o data pe saptamana. Cea mai buna solutie este sa ascultati langa tufele de buxus. Daca auziti omizile "rontaind" va trebui sa aplicati tratamentul cu insecticid. Tratamentul se face obligatoriu si in interiorul tufelor nu numai la exterior. Succes!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, am citit si eu, e o catastrofa aceasta omida!Am dat cu insecticid si in interior, o sa vedem pe parcurs ce se mai intampla!Multumesc pentru comentariu!

      Ștergere